ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ 1940

2013
Υπόμνημα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης προς τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά στο πλαίσιο του προσυνεδρίου της ΝΔ
Ημερομηνία: 7 Ιουνίου 2013 11:00:00


Μετά από μια μακρά περίοδο αβεβαιότητας και απαισιοδοξίας, είναι γεγονός ότι σήμερα έχει αρχίσει να διαμορφώνεται ένα θετικότερο κλίμα για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Η απομάκρυνση των σεναρίων χρεοκοπίας και εξόδου από το ευρώ, η σταδιακή αποκατάσταση της διεθνούς αξιοπιστίας της χώρας, η πορεία επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων και η επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων είναι παράγοντες που ευνοούν προς αυτή την κατεύθυνση.

Ωστόσο, η επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς μεταβολής του ΑΕΠ – που αποτελεί και τη σημαντικότερη πρόκληση – παραμένει ένας δύσκολος στόχος. Ένας στόχος που απαιτεί ολοκληρωμένο σχεδιασμό και αποφασιστικές παρεμβάσεις. Ένας στόχος που απαιτεί – πάνω από όλα – την αποτελεσματικότερη δυνατή αξιοποίηση όλων των αναπτυξιακών εργαλείων που τίθενται στη διάθεση της χώρας. Είναι δεδομένο ότι στο σημείο που είχε βρεθεί η ελληνική οικονομία, δεν υπήρχε εύκολος τρόπος για να εξυγιανθεί. Όμως, έγιναν λάθη τα οποία θα μπορούσαν και θα έπρεπε να είχαν αποφευχθεί. Η επιβολή μέτρων εξοντωτικής λιτότητας σε μια οικονομία που βρισκόταν ήδη σε ύφεση, ήταν βέβαιο ότι θα οδηγούσε σε αδιέξοδο. Κι αυτό ήταν κάτι που όλοι οι φορείς της αγοράς είχαν επισημάνει από την αρχή. Εξίσου τραγικές αστοχίες υπήρξαν και στο επίπεδο της εφαρμογής. Αντί να δοθεί έμφαση στην προώθηση των μεταρρυθμίσεων, το βάρος έπεσε στις φορολογικές αυξήσεις και στις οριζόντιες περικοπές μισθών και συντάξεων.

Αντί να αντιμετωπιστούν οι χρόνιες ασθένειες του δημόσιου τομέα, μετατράπηκε σε αποδιοπομπαίο τράγο ο ιδιωτικός τομέας που έγινε αποδέκτης ενός θανατηφόρου συνδυασμού υπερφορολόγησης, κατάρρευσης της ζήτησης και ασφυκτικού περιορισμού της ρευστότητας. Η Ελλάδα διανύει φέτος την έκτη κατά σειρά χρονιά ύφεσης. Σύμφωνα με τις πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις, η σωρευτική μείωση του εθνικού ΑΕΠ την τελευταία πενταετία ξεπερνά το 20%. Η ανάπτυξη, είτε το θέλουμε, είτε όχι, δεν μπορεί πια να προέλθει από την κατανάλωση και τον υπερδανεισμό του κράτους. Πρέπει, αντίθετα, να προέλθει από τις προσπάθειες και τις πρωτοβουλίες του ιδιωτικού τομέα. Από την κινητοποίηση νέων, εγχώριων και ξένων επενδύσεων. Από την παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων και ανταγωνιστικών προϊόντων και υπηρεσιών. Μόνο με τον τρόπο αυτό θα μπορέσει η οικονομία να βγει από την ύφεση και θα αρχίσει σταδιακά η αποκατάσταση του επιπέδου ζωής των πολιτών.

Η πρόκληση που λέγεται οικονομική ανάκαμψη, βρίσκεται κυρίως στα δικά μας χέρια. Βρίσκεται στα χέρια του πολιτικού μας συστήματος, που οφείλει να συνεχίσει να κάνει τα απαραίτητα βήματα μακριά από το λαϊκισμό, την ατολμία, την κοντόφθαλμη διαχείριση της πραγματικότητας. Βρίσκεται στα χέρια της κοινωνίας, που καλείται να απαιτήσει τις αλλαγές που έχει ανάγκη ο τόπος, κλείνοντας τα αυτιά της σε όσους δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να τα χαϊδεύουν. Ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς και δύσκολος. Όμως, αν θέλουμε να οδηγηθούμε στην έξοδο από την κρίση, δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να προχωρήσουμε μπροστά.

Ως εκπρόσωποι της επιχειρηματικής κοινότητας, είμαστε αποφασισμένοι να συμβάλουμε με τις προτάσεις μας και να υποστηρίξουμε με κάθε τρόπο τη διαμόρφωση ενός προγράμματος το οποίο:

-Θα ενισχύει την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων.

-Θα στηρίζει την ποιοτική επιχειρηματικότητα, την καινοτομία, την αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας.

-Θα ενθαρρύνει την αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών πληροφορικής και επικοινωνίας.

-Θα συμβάλει στην αναβάθμιση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, στην αύξηση της αποτελεσματικότητάς της, στην ενίσχυση της διαφάνειας και στην πάταξη της σπατάλης και της διαφθοράς.

-Θα αναδεικνύει στρατηγικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, σε κλάδους όπως ο τουρισμός, ο πολιτισμός, το περιβάλλον, η ενέργεια κτλ.

-Θα βοηθά στην βελτίωση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας.
 
Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, με ενέργειες και παρεμβάσεις που θα συνδράμουν προκειμένου να κάνει την υπέρβαση και να περάσει σε μια νέα εποχή. Ενδεικτικά: ηλεκτρονικό εμπόριο, δικτύωση, εκπαίδευση και κατάρτιση στελεχών, προγράμματα εξωστρέφειας.

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, σας καλούμε να αξιοποιήσετε τις δομές και την εμπειρία των Επιμελητηρίων. Τα Επιμελητήρια είναι ο θεσμός που βρίσκεται κοντά στις ΜμΕ σε όλη τη χώρα και μπορεί να συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία αξιοποίησης των κοινοτικών πόρων.

Τα Επιμελητήρια, είτε ως φορείς υλοποίησης δράσεων, είτε ως φορείς ενημέρωσης, δικτύωσης και υποστήριξης των μελών τους, μπορούν να διαδραματίσουν ουσιαστικό ρόλο στην επιτυχή υλοποίηση των προγραμμάτων της επόμενης περιόδου. Στο πρόσφατο παρελθόν, η ΚΕΕΕ και το ΒΕΘ, έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για δράσεις που μπορούν να υλοποιηθούν με τη συνδρομή των Επιμελητηρίων (π.χ. διοχέτευση πόρων του ΕΣΠΑ και της ΕΤΕπ στις επιχειρήσεις, μέσω επιτροπών στα τοπικά επιμελητήρια.).

Προτάσεις ΒΕΘ

Μειώσεις επιτοκίων - ΕΣΠΑ

Τα προγράμματα που υλοποιούνται από την Πολιτεία, κυρίως με πόρους της ΕΤΕπ και του ΕΣΠΑ, είναι στη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο δεν αρκούν.

Μια κίνηση που μπορεί να έχει άμεσο αποτέλεσμα είναι να προχωρήσουν οι τράπεζες σε μειώσεις των επίσημων επιτοκίων τους, με στόχο να επιτύχουν τη μεγαλύτερη προσφορά τραπεζικών δανείων.

Πρωτίστως, θα πρέπει να πάψουν τα παιχνίδια με την τραπεζική πίστη. Οι Ευρωπαίοι ηγέτες θα πρέπει επιτέλους να πάρουν αποφάσεις και να ξεκαθαρίσουν το τοπίο. Γιατί με τους μέχρι τώρα πειραματισμούς, τις δηλώσεις, τις διαψεύσεις και τις εναλλακτικές «διατυπώσεις» το μόνο που κάνουν είναι να κλονίζουν την εμπιστοσύνη των καταθετών και να υπονομεύουν της προοπτικές ανάπτυξης στην ευρωζώνη.

Σε αυτό το κρίσιμο σημείο καμπής για την ελληνική οικονομία, η αγορά «διψά» για οξυγόνο και στήριξη. Αυτό αποδεικνύεται και από την τεράστια ανταπόκριση που υπήρξε στο πρόγραμμα για την Ενίσχυση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στους τομείς της Μεταποίησης, του Τουρισμού, του Εμπορίου και των Υπηρεσιών. Οι αιτήσεις ένταξης στο πρόγραμμα αυτό ξεπέρασαν τις 23.000, υπερκαλύπτοντας 4 φορές τα 456 εκατ. ευρώ, που ήταν ο διαθέσιμος προϋπολογισμός του προγράμματος.

Βασικό ζητούμενο λοιπόν είναι η επιτάχυνση του ΕΣΠΑ και ειδικότερα των προγραμμάτων που στοχεύουν στη στήριξη της επιχειρηματικότητας, της απασχόλησης και της κατάρτισης ανθρώπινου δυναμικού. Ωστόσο οι αυστηροί κανονισμοί που διέπουν την εφαρμογή δράσεων του ΕΣΠΑ πολλές φορές λειτουργούν ως τροχοπέδη στην ομαλή απορρόφηση των πόρων. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα είναι η γεωγραφική κατανομή των πόρων ειδικά στα χρηματοοικονομικά προϊόντα.

Ασφαλώς, είναι απαραίτητο να διατηρηθεί ο περιφερειακός χαρακτήρας των προγραμμάτων, ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις που παρατηρείται εξάντληση προϋπολογισμού στις κεντρικές περιφέρειες σε συνδυασμό με μηδενική σχεδόν απορρόφηση σε άλλες, θα πρέπει να προβλέπεται η δυνατότητα ανακατανομής πόρων για το συμφέρον της εθνικής οικονομίας.

Βελτίωση επιχειρηματικού κλίματος - Φορολογία

Βασική προϋπόθεση για την ανάκαμψη είναι η επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και των πολιτικών που βελτιώνουν το επιχειρηματικό κλίμα στη χώρα.

Στον τομέα αυτό, υπάρχουν θετικές εξελίξεις, όπως:

- η διαφαινόμενη επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων, μετά από μια μακρά περίοδο ακινησίας,

- η επικείμενη επανέναρξη της κατασκευής των μεγάλων συγχρηματοδοτούμενων οδικών αξόνων.

Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη τομείς στους οποίους οι μεταρρυθμίσεις καρκινοβατούν. Υπάρχουν ακόμη σοβαρά προβλήματα και εμπόδια τα οποία απαιτούν παρεμβάσεις. Ένα από τα σημαντικότερα, είναι αυτό της φορολογίας. Θα πρέπει επιτέλους να γίνει κατανοητό ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για ανταγωνιστικότητα, επενδύσεις και θέσεις εργασίας, όσο δεν υπάρχει το κατάλληλο φορολογικό σύστημα.

Οι σοβαροί επενδυτές, αναζητούν ένα σταθερό και ευνοϊκό φορολογικό περιβάλλον. Δεν θα έρθουν σε μια χώρα, η οποία φορολογεί τις επιχειρήσεις δύο και τρεις φορές υψηλότερα σε σύγκριση με ανταγωνιστικούς προορισμούς. Δεν θα έρθουν σε μια χώρα που η φορολογική νομοθεσία αριθμεί δεκάδες χιλιάδες σελίδες, και οι διατάξεις και ρυθμίσεις αλλάζουν κάθε τρίμηνο.

Επίσης: δεν είναι δυνατόν να μειώνονται κατώτατοι μισθοί στο όνομα της ανταγωνιστικότητας και την ίδια στιγμή ο τομέας της μεταποίησης να «γονατίζει» εξαιτίας της φορολογίας και του υψηλού ενεργειακού κόστους - που σε πολλούς τομείς αγγίζει το 50% του συνολικού κόστους της παραγωγικής διαδικασίας, ξεπερνώντας το εργατικό.

Είναι ανάγκη να υπάρξουν άμεσα παρεμβάσεις, τόσο στο επίπεδο της έμμεσης φορολογίας – με μείωση του ΦΠΑ και των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στα καύσιμα – όσο και της άμεσης φορολογίας των επιχειρήσεων. Η καθιέρωση ενός flat tax της τάξης του 15%, που έχει εξαγγελθεί ως πρόθεση, είναι ένα βήμα που θα αναβαθμίσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Επίσης, θα πρέπει να υπάρξει επιτάχυνση των προσπαθειών σε μια σειρά από άλλους τομείς, όπως:
 
- ολοκλήρωση της απελευθέρωσης αγορών και επαγγελμάτων

- αποσαφήνιση του θεσμικού πλαισίου όσον αφορά τις χρήσεις γης

- επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης επενδύσεων

- βελτίωση των διαδικασιών απονομής της δικαιοσύνης

- περαιτέρω περιορισμός της παρέμβασης του κράτους στην οικονομία

- και αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης, ώστε να λειτουργεί ως αρωγός και όχι ως δυνάστης της επιχειρηματικότητας.

Οι μεταρρυθμίσεις αυτές, οφείλουν να συνδυαστούν με αποφασιστικές πολιτικές για τη στήριξη εξωστρεφών κλάδων και δραστηριοτήτων, που μπορούν να πρωταγωνιστήσουν στην ανάπτυξη αξιοποιώντας τα στρατηγικά πλεονεκτήματα της χώρας.

Μεταξύ άλλων, στον τομέα της ενέργειας και των ΑΠΕ, στις εξαγωγές τροφίμων, στον τουρισμό με την ανάπτυξη νέων μορφών, στο διαμετακομιστικό εμπόριο και τα logistics, στον τομέα της κλινικής έρευνας και της παραγωγής φαρμάκων κ.ά.

Αξιοποίηση ευκαιριών για την αγορά ακινήτων

Κρίσιμης σημασίας ζητούμενο είναι η διευκόλυνση των υπηκόων τρίτων χωρών που θέλουν να επενδύσουν σε ακίνητα, την ώρα μάλιστα που ο κλάδος του real estate έχει μπει στον πάγο.

Στο πλαίσιο αυτό, θεωρούμε ιδιαίτερα θετική την απόφαση να δοθεί η δυνατότητα σε υπηκόους τρίτων χωρών, οι οποίοι προβαίνουν σε αγορά ή δεκαετή χρονομεριστική μίσθωση ακινήτων ύψους 250.000 ευρώ και άνω, να λάβουν πενταετή άδεια διαμονής, με δυνατότητα ανανέωσης για τους ίδιους και τα μέλη της οικογένειάς τους.

Η ρύθμιση αυτή, διευκολύνει σημαντικά τους ενδιαφερόμενους επενδυτές από χώρες όπως η Ρωσία, η Κίνα, οι ΗΠΑ, αλλά και οι αραβικές χώρες, να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η ελληνική αγορά, για επενδύσεις σε υψηλής αξίας ακίνητα.

Οι τομείς στους οποίους χρειάζεται περαιτέρω βελτίωση είναι:

1. Το φορολογικό περιβάλλον που διέπει την αγορά ακινήτων, κυρίως προς την κατεύθυνση της σταθερότητας και της προβλεψιμότητας. Το ύψος των φορολογικών συντελεστών είναι σαφέστατα ένα θέμα που θα πρέπει να εξεταστεί, σε συνάρτηση και με την πορεία επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων της χώρας. Ωστόσο, το σημαντικότερο κριτήριο για τους επενδυτές, οι οποίοι θέλουν να εμπιστευθούν τα κεφάλαιά τους στη χώρα, είναι να γνωρίζουν ότι θα έχουν την ίδια φορολογική αντιμετώπιση στα επόμενα χρόνια. Σε αυτό το πεδίο καλούμε την κυβέρνηση να εστιάσει τις προσπάθειές της, ειδικά όσον αφορά τις μεγάλες επενδύσεις, προκειμένου να περιοριστεί το σχετιζόμενο ρίσκο για τους επενδυτές.

2. Διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου και σαφούς θεσμικού πλαισίου όσον αφορά τις χρήσεις γης. Πρόκειται για μια σημαντική προϋπόθεση, με σκοπό τη μείωση της γραφειοκρατίας και τη διευκόλυνση των επενδυτών. Προς αυτή την κατεύθυνση, θεωρούμε θετική τη ρύθμιση για τη δημιουργία του θεσμού των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων, που αφορά την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων για το χωροταξικό προορισμό, την επενδυτική ταυτότητα ακινήτων, τη χωροθέτηση και την παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας.


Μείωση ΦΠΑ στην εστίαση

Την ώρα που οι αισιόδοξες προβλέψεις κάνουν λόγο για έλευση 17 εκατ. τουριστών στην Ελλάδα κατά το επόμενο διάστημα, είναι αδιανόητο ο ΦΠΑ στην εστίαση να παραμένει στο 23%. Απαιτείται η άμεση μείωση του στο 13%. Προσπάθεια που θα πρέπει να αποτελέσει βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης στις συζητήσεις της με την τρόικα, προκειμένου να μη χάσουμε άλλο χρόνο και να επιτύχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα εν μέσω της θερινής περιόδου.

Βήματα για την ανάπτυξη

-Η αγορά έχει παγώσει, με την ρευστότητα να είναι, πλέον ανύπαρκτη. Απαιτείται η επιτάχυνση και ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συστήματος.

-Ταχεία και αποτελεσματική ολοκλήρωση της διαδικασίας για την αποπληρωμή των οφειλών του κράτους προς ιδιώτες.

-Πλήρης ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα.

- Ενεργοποίηση του νόμου για τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

-Κίνητρα για την επιστροφή των άμεσων ξένων επενδύσεων.

-Συστηματική και τολμηρή αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας.

-Δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών στις παραμεθόριες περιοχές, με πρόβλεψη συγκεκριμένων κινήτρων για επενδύσεις αλλά και δεσμεύσεων των επενδυτών για τη στήριξη των τοπικών οικονομιών.

-Μετατροπή των αεροδρομίων και λιμανιών της χώρας, στην προκειμένη περίπτωση του αεροδρομίου Μακεδονία και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, σε πόλους τοπικής ανάπτυξης.
 
-Ολοκληρωμένο πρόγραμμα κατασκευής ιδιωτικών μαρίνων. Στη Θεσσαλονίκη γίνεται κατά καιρούς πολύς λόγος για τη δημιουργία μαρίνων, οι οποίες μένουν μόνο στο σχεδιασμό.

-Επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων.

-Μείωση του αριθμού των απαιτούμενων διαδικασιών και εγγράφων για πραγματοποίηση εξαγωγών.

-Αποτελεσματικότερη καταπολέμηση του παραεμπορίου. Πιστεύουμε ότι είναι άμεση ανάγκη να δημιουργηθεί ένας κεντρικός, ενιαίος φορέας, αποκλειστικά υπεύθυνος για το αντικείμενο της δίωξης του παρεμπορίου, με πανελλαδική διάρθρωση και αρμοδιότητα. Η δημιουργία Σώματος Ελέγχου και Δίωξης Παρεμπορίου (ΣΕΔΙΠ)που αποτελεί πρόταση της ΚΕΕΕ, θα ήταν μία φερέγγυα επιλογή για τη λύση του προβλήματος καθώς μέχρι σήμερα η διασπορά των αρμοδιοτήτων δίωξης παραεμπορίου και η απουσία ενός κεντρικού ενιαίου φορέα για την υλοποίηση του σχετικού έργου, δημιουργούν επικαλύψεις, καθιστώντας το σχετικό έργο, στην ουσία, αναποτελεσματικό.

Εξορθολογισμός αγοράς ενέργειας

Απαιτείται εξορθολογισμός της αγοράς ενέργειας, που έχει καταντήσει βρόγχος για τις επιχειρήσεις, αφού έχει εκτοξεύσει στα ύψη το κόστος παραγωγής τους και έχει μειώσει ακόμη περισσότερο τη διεθνή μας ανταγωνιστικότητα. Κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας, το κόστος αυτό έχει ανατιμηθεί άνω του 60% οδηγώντας δεκάδες επιχειρήσεις σε κλείσιμο ή σε αναγκαστική μετανάστευση.

Σήμερα, χώρες όπως η Ισπανία, η Αυστρία, το Βέλγιο, η Σουηδία, η Γερμανία, η Ολλανδία το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιταλία, εφαρμόζουν συγκεκριμένα μέτρα για την ελάφρυνση των βιομηχανιών τους από το ενεργειακό κόστος.

Αλλαγή του Κανονισμού του ΟΑΕΕ

Σε όλες τις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης που συμμετέχει ο ΟΑΕΕ, όταν υπάρχουν ώριμα δικαιώματα από τον κύριο ασφαλιστικό οργανισμό, ο ΟΑΕΕ, βάσει του άρθρου 23 του Κανονισμού του, δεν εκδίδει τις απαιτούμενες αποφάσεις συνυπολογισμού όταν υπάρχουν οφειλές, έστω και αν αυτές αφορούν εισφορές που δεν «μετρούν» για την σύνταξη.

Η πρακτική αυτή είναι απόλυτα άδικη για τον ασφαλισμένο που δικαιούται να πάρει την σύνταξή του από τον άλλο Οργανισμό, καθώς υφίσταται ένα έμμεσο εκβιασμό να εξοφλήσει οφειλόμενες εισφορές που δεν συνυπολογίζονται, αν θέλει να λάβει την σύνταξη που δικαιούται κατά πλήρες μάλιστα δικαίωμα.

Το πρόβλημα επιτείνεται, εν μέσω της οικονομικής στενότητα που υφίσταται με αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατο για τον ασφαλισμένο να καλύψει τα οφειλόμενα, μαζί με τα πρόστιμα και τα πρόσθετα τέλη για να πάρει την πολυπόθητη σύνταξή του.

Ζητούμε την τροποποίηση του άρθρου 23 του Κανονισμού του ΟΑΕΕ, οδηγώντας στην άρση αυτής της αδικίας και την έκδοση των σχετικών αποφάσεων συνυπολογισμού από τον ΟΑΕΕ, ώστε να μπορέσει ο δικαιούχος να λάβει την σύνταξή του.


Είναι δεδομένο, ότι παρά την δυσχερή θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες. Διαθέτει σημαντικά φυσικά πλεονεκτήματα, υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό και ικανούς επιχειρηματίες.

Ο ιδιωτικός τομέας στην Ελλάδα μπορεί και θέλει να ανταποκριθεί στην πρόκληση της οικοδόμησης μιας βιώσιμης και δυναμικής οικονομίας. Αυτό που ζητούμε είναι προϋποθέσεις και ευκαιρίες για δημιουργία.