ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ 1940

2013
Ομιλία του προέδρου του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Π.Παπδόπουλου στην ημερίδα 'Μετρό και Επιχειρηματικότητα: ένα βήμα πιο κοντά'
Ημερομηνία: 21 Ιουνίου 2013 11:49:55


Κυρίες και κύριοι καλή σας ημέρα.

Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση σας να παραβρεθώ στη σημερινή, άκρως ενδιαφέρουσα, ημερίδα για το μετρό και την επιχειρηματικότητα. Το μετρό, η ιστορία του οποίου ξεκίνησε στα μέσα του 1980, είναι ένα μακρόπνοο, δύσκολο, πολυδάπανο και αναγκαίο έργο για τη Θεσσαλονίκη που καθημερινά πνίγεται από τα χιλιάδες αυτοκίνητα, ελλείψει μάλιστα και άλλων μεταφορικών μέσων, πλην των λεωφορείων.

Χρειάστηκαν σχεδόν δύο δεκαετίες για να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου που δυστυχώς, λόγω αρνητικών συγκυριών και προβλημάτων, ταλαιπωρεί μέχρι σήμερα τους πολίτες αυτής της πόλης. Οι Θεσσαλονικείς αντιμετωπίζουν τα εργοτάξια και τις λαμαρίνες από το 2006, και παράλληλα ενημερώνονται για τις αλλεπάλληλες αναβολές στην ολοκλήρωση του έργου που θα μπορούσε να δώσει πνοή και μεταφορικό διέξοδο για την πόλη. Δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι ο αρχικός συμβατικός χρόνος αποπεράτωσης του έργου ήταν το 2012, όμως μέχρι σήμερα η κατασκευή του συνεχίζεται, με θολό το τοπίο ολοκλήρωσής τους.

Καθημερινά γινόμαστε αποδέκτες καταγγελιών για σωρεία λαθών, παραλήψεων, καθυστερήσεων και προχειροτήτων. Επιπλέον δεν είναι λίγες οι προσφυγές στα ελληνικά και διεθνή δικαστήρια, ενώ αγκάθι αποτελεί η αύξηση του κόστους κατασκευής αλλά και τα προβλήματα, που ανακύπτουν λόγω αντικειμενικών δυσκολιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι αρχαιολογικές εργασίες που έχουν καθοριστικό ρόλο στον εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματος.

Για παράδειγμα στις αρχές Ιουλίου, μετά από αναβολές, θα συζητηθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) το θέμα της απόσπασης των αρχαιολογικών ευρημάτων που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό «Βενιζέλου» του μετρό. Η συγκεκριμένη εμπλοκή, αποτελεί ένα μόνο επεισόδιο του πολυετούς… σήριαλ με την ανασκαφή αρχαιοτήτων, κατά την υλοποίηση του μετρό, και της αξιοποίησής τους.

Κυρίες και κύριοι , Στο σημείο αυτό θα ήθελα να σημειώσω ότι οφείλουμε να απαιτήσουμε την πορεία προς τα μπροστά, σεβόμενοι το παρελθόν αλλά δουλεύοντας για το παρόν και το μέλλον.

Η ιστορία δεν σταματά στο χθες, γράφεται και σήμερα, με τα έργα που εμείς θα σχεδιάσουμε, θα ολοκληρώσουμε, και θα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές. Ας μην κρατούν κάποιοι για τον εαυτό τους το αποκλειστικό προνόμιο της ευαισθησίας για το παρελθόν της πόλης αλλά και την τεχνοκρατική και αισθητική γνώση για την ανάπτυξη και το μέλλον της.

Αυτό που πρέπει να αντιληφθούμε όλοι είναι ότι αυτό που σήμερα αποτελεί τροχοπέδη για τους επιχειρηματίες, που δραστηριοποιούνται κοντά στα εργοτάξια και καθημερινά βλέπουν την πελατεία τους να μειώνεται, υπάρχουν και επιχειρηματίες που αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο, μελλοντικά και με την ολοκλήρωσή του μπορεί να δημιουργήσει ένα νέο επιχειρηματικό πόλο.

Εκδηλώσεις όπως η σημερινή μπορούν να συνδράμουν προς αυτή την κατεύθυνση, δίνοντας το έναυσμα για προβληματισμό αλλά και για την κατάθεση προτάσεων, προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί άμεσα και να ενισχύσει στη βιώσιμη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης. 

Η ύπαρξη μετρό αποτελεί ένα έργο με προστιθέμενη αξία για κάθε μεγάλη ευρωπαϊκή πόλη. Με την ολοκλήρωσή και την επέκτασή του, η ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης αναμένεται να μετασχηματιστεί σε ένα πολυκεντρικό μοντέλο, επηρεαζόμενη άμεσα από την ανάπτυξη του νέου και αποδοτικού μεταφορικού μέσου.

Πρόσφατα διάβαζα ότι με την ολοκλήρωση του, το μετρό θα εξυπηρετεί καθημερινά διακόσιους πενήντα χιλιάδες επιβάτες, ενώ κατ' έτος εκτιμάται ότι με το υπόγειο μέσο σε σταθερή τροχιά της Θεσσαλονίκης θα μετακινούνται 75 εκατ. επιβάτες. Αναφορικά με τη δημιουργία θέσεων εργασίας αλλά και την οικονομική ζωή της περιοχής το μετρό μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις στην απασχόληση εργατικού, διοικητικού και επιστημονικού προσωπικού. Δημιουργούνται και θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας για την στελέχωση των συνεργείων κατασκευής του έργου, λειτουργίας και συντήρησής του.

Επιπρόσθετα οι σταθμοί του μετρό, μπορούν και πρέπει να μετατραπούν σε πόλους έλξης εμπορικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να υπάρξει στρατηγική συνεργασία μεταξύ των παραγωγικών φορέων της πόλης και της κατασκευάστριας εταιρείας προκειμένου να υλοποιηθούν από κοινού δράσεις, που θα αποτελέσουν τον καταλύτη για την προέλκυση επενδύσεων στις περιοχές από τις οποίες θα διέλθει το μετρό.

Μία τέτοια συνέργεια αποσκοπεί στην μεγιστοποίηση του αναμενόμενου οφέλους από την λειτουργία του μετρό, με την προώθηση παράπλευρων δράσεων και παρεμβάσεων που θα διευκολύνουν τις επιχειρηματικές επενδύσεις πλησίον των σταθμών του. Επιπλέον η ολοκλήρωση του έργου μπορεί να αναζωογονήσει τις υπάρχουσες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται πλησίον των εργοταξίων και σήμερα φυτοζωούν.

Καταλύτη για την ενίσχυση της παγωμένης κτηματαγοράς μπορεί να αποτελέσει η κατασκευή του μετρό. Σύμφωνα με έρευνες που προέρχονται από τον κλάδο του real estate, τα ακίνητα που βρίσκονται πλησίον των μέσων μαζικής μεταφοράς, και κυρίως του μετρό, αποφέρουν αποδόσεις πάνω από 10%. Σύμφωνα με κτηματομεσίτες η κατηγορία των εν λόγω ακινήτων εμφανίζει υψηλή ζήτηση καθώς γραφεία και καταστήματα που γειτνιάζουν με σταθμούς μετρό νοικιάζονται με μεγαλύτερη ευκολία και συχνά με υψηλότερα μισθώματα.

Κυρίες και κύριοι,

η αύξηση της κινητικότητας με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε όλες τις αστικές περιοχές αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση όχι μόνο για την βελτίωση της ποιότητας ζωής, αλλά και για τη βιώσιμη και ισόρροπη οικονομική ανάπτυξη. Για το λόγο αυτό ας στηρίξουμε όλοι το εγχείρημα, ζητώντας παράλληλα την γρήγορη αποπεράτωση του έργου αλλά και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.

Σας ευχαριστώ