ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ 1940

2014
Ομιλία του προέδρου του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Π. Παπαδόπουλου σε εκδήλωση για το Μετρό Θεσσαλονίκης
Ημερομηνία: 28 Ιανουαρίου 2014 12:32:57


Κυρίες και κύριοι,

Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση σας να είμαι ομιλητής στη σημερινή, άκρως ενδιαφέρουσα, εκδήλωση για το μετρό, η κατασκευή του οποίου έχει εξελιχθεί σε γάγγραινα για την πόλη. Το μετρό, η ιστορία του οποίου ξεκίνησε στα μέσα του 1980, είναι ένα μακρόπνοο, δύσκολο, πολυδάπανο και αναγκαίο έργο για τη Θεσσαλονίκη που καθημερινά πνίγεται από τα χιλιάδες αυτοκίνητα, ελλείψει μάλιστα και άλλων μεταφορικών μέσων, πλην των λεωφορείων. Χρειάστηκαν σχεδόν δύο δεκαετίες για να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου που δυστυχώς, λόγω αρνητικών συγκυριών και προβλημάτων, ταλαιπωρεί μέχρι σήμερα τους πολίτες αυτής της πόλης.

Οι Θεσσαλονικείς αντιμετωπίζουν τα εργοτάξια και τις λαμαρίνες από το 2006, και παράλληλα ενημερώνονται για τις αλλεπάλληλες αναβολές στην ολοκλήρωση του έργου που θα μπορούσε να δώσει πνοή και μεταφορικό διέξοδο για την πόλη. Δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι ο αρχικός συμβατικός χρόνος αποπεράτωσης του έργου ήταν το 2012, όμως μέχρι σήμερα η κατασκευή του συνεχίζεται, με θολό το τοπίο ολοκλήρωσής τους. Μιλώντας για καθυστερήσεις που τορπιλίζουν την ολοκλήρωση του έργου, ας μη λησμονούμε ότι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για την τύχη των αρχαίων στο σταθμό "Βενιζέλου", πήρε και νέα παράταση καθώς μετατέθηκε για τις 5 Μαρτίου.

Η απόφαση αφορά στην εκδίκαση της αίτησης του δήμου Θεσσαλονίκης για την ακύρωση της προ έτους Υπουργικής Απόφασης σχετικά με την απόσπαση και μεταφορά των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν το 2012 στο Σταθμό του Μετρό Εγνατίας και Βενιζέλου.

Με τη νέα παράταση είναι σχεδόν δεδομένο πως είτε όλη η κατασκευή θα πάει για το 2018, είτε θα οδηγηθούμε σε τμηματική παράδοση του έργου. Λύση για τις αρχαιότητες στο σταθμό «Βενιζέλου» πρέπει να βρεθεί. Ουσιαστική είναι η πρόταση του ΤΕΕ/ΤΚΜ που προβλέπει:

α)προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων, που αποκαλύφθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου

και

β)επανατοποθέτηση και ανάδειξη σχεδόν του συνόλου τους (ποσοστού τουλάχιστον 85% έως και 95%) στον φυσικό τους χώρο, αφότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του σταθμού. Αυτό που πρέπει να αντιληφθούμε όλοι είναι ότι το έργο του μετρό πρέπει να είναι λειτουργικό, αποτελεσματικό και οικονομικά βιώσιμο. Τυχόν λειτουργία μόνο ενός τμήματος, του ανατολικού τμήματος, όπως συζητιέται, ούτε τους κυκλοφοριακούς δείκτες βελτιώνει, ούτε την απαιτούμενη βιωσιμότητα εγγυάται, αφού ο κύριος όγκος συγκεντρώνεται στις πιο κεντρικές περιοχές της πόλης.

Κυρίες και κύριοι,

αναμφίβολα σεβόμαστε το παρελθόν, ατενίζουμε όμως το μέλλον. Το έργο του μετρό έχει καθυστερήσει αξιομνημόνευτα. Oι συνεχόμενες παρεμβάσεις στο έργο έχουν οδηγήσει στον εντυπωσιακό εκτροχιασμό των έργων που στον 9ο χρόνο κατασκευής του βλέπει ακόμα αλλεπάλληλα προβλήματα και λίγες λύσεις.

Στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο συχνά γινόμαστε αποδέκτες καταγγελιών για σωρεία λαθών, παραλήψεων και προχειροτήτων. Επιπλέον δεν είναι λίγες οι προσφυγές στα ελληνικά και διεθνή δικαστήρια, ενώ αγκάθι αποτελεί η αύξηση του κόστους κατασκευής αλλά και τα προβλήματα, που ανακύπτουν λόγω αντικειμενικών δυσκολιών. Χαρακτηριστική περίπτωση η οδός Δελφών η οποία έκλεισε το Σεπτέμβριο του 2011, για να μπορέσει να προχωρήσει το έργο κατασκευής του σταθμού «Ανάληψη», ωστόσο υπήρχαν αστοχίες στις προμελέτες που οδήγησαν σε απολύτως επιβεβλημένες τροποποιήσεις και μεγάλες καθυστερήσεις.

Είναι γνωστή η περίπτωση των μπαλκονιών των γύρω πολυκατοικιών που δεν είχαν …υπολογιστεί σωστά στη προμελέτη. Η εξέλιξη στην υπόθεση είναι ότι μετά τις απαραίτητες εργασίες δύο και πλέον ετών η ‘μαρτυρική’ Δελφών, άνοιξε στο τμήμα από τις οδούς Μπότσαρη μέχρι Συνδίκα. Η ζημία πάντως για τις επιχειρήσεις της περιοχής, είναι δεδομένη καθώς τα περισσότερα καταστήματα είναι εδώ και καιρό ξενοίκιαστα. Η περίπτωση της Δελφών δεν είναι η μοναδική. Έντονα ήταν και εξακολουθούν να είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν επιχειρήσεις που βρίσκονται στην οδό Εγνατία αλλά και σε άλλα σημεία της πόλης, όπου βρίσκονται εργοτάξια.

Κυρίες και κύριοι,

Το έργο του μετρό πρέπει να αντιμετωπιστεί πλέον με τη δέουσα σοβαρότητα και συνολικά σε όλο το μήκος του. Το να αναμοχλεύουμε μόνο το παρελθόν δεν εξυπηρετεί. Η ιστορία γράφεται σήμερα, με τα έργα που εμείς θα σχεδιάσουμε, θα ολοκληρώσουμε, και θα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές.

Ας μην κρατούν κάποιοι για τον εαυτό τους το αποκλειστικό προνόμιο της ευαισθησίας για το παρελθόν της πόλης αλλά και την τεχνοκρατική και αισθητική γνώση για την ανάπτυξη και το μέλλον της. Αυτό που πρέπει να αντιληφθούμε όλοι είναι ότι αυτό που σήμερα αποτελεί τροχοπέδη για τους επιχειρηματίες, που δραστηριοποιούνται κοντά στα εργοτάξια και καθημερινά βλέπουν την πελατεία τους να μειώνεται, υπάρχουν και επιχειρηματίες που αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο, μελλοντικά και με την ολοκλήρωσή του μπορεί να δημιουργήσει ένα νέο επιχειρηματικό πόλο.

Εκδηλώσεις όπως η σημερινή μπορούν να συνδράμουν προς αυτή την κατεύθυνση, δίνοντας το έναυσμα για προβληματισμό αλλά και για την κατάθεση προτάσεων, προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί άμεσα και να ενισχύσει στη βιώσιμη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης. Η ύπαρξη μετρό αποτελεί ένα έργο με προστιθέμενη αξία για κάθε μεγάλη ευρωπαϊκή πόλη. Με την ολοκλήρωσή και την επέκτασή του, η ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης αναμένεται να μετασχηματιστεί σε ένα πολυκεντρικό μοντέλο, επηρεαζόμενη άμεσα από την ανάπτυξη του νέου και αποδοτικού μεταφορικού μέσου. Πρόσφατα διάβαζα ότι με την ολοκλήρωση του, το μετρό θα εξυπηρετεί καθημερινά διακόσιους πενήντα χιλιάδες επιβάτες, ήτοι κατ΄ έτος θα μετακινούνται 75 εκατ. επιβάτες.

Αναφορικά με τη δημιουργία θέσεων εργασίας αλλά και την οικονομική ζωή της περιοχής το μετρό μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις στην απασχόληση εργατικού, διοικητικού και επιστημονικού προσωπικού. Δημιουργούνται και θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας για την στελέχωση των συνεργείων κατασκευής του έργου, λειτουργίας και συντήρησής του. Επιπρόσθετα οι σταθμοί του μετρό, μπορούν και πρέπει να μετατραπούν σε πόλους έλξης εμπορικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Για το λόγο αυτό θα πρέπει να υπάρξει στρατηγική συνεργασία μεταξύ των παραγωγικών φορέων της πόλης και της κατασκευάστριας εταιρείας προκειμένου να υλοποιηθούν από κοινού δράσεις, που θα αποτελέσουν τον καταλύτη για την προέλκυση επενδύσεων στις περιοχές από τις οποίες θα διέλθει το μετρό. Μία τέτοια συνέργεια αποσκοπεί στην μεγιστοποίηση του αναμενόμενου οφέλους από την λειτουργία του μετρό, με την προώθηση παράπλευρων δράσεων και παρεμβάσεων που θα διευκολύνουν τις επιχειρηματικές επενδύσεις πλησίον των σταθμών του. Επιπλέον η ολοκλήρωση του έργου μπορεί να αναζωογονήσει τις υπάρχουσες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται πλησίον των εργοταξίων και σήμερα φυτοζωούν. Καταλύτη για την ενίσχυση της παγωμένης κτηματαγοράς μπορεί να αποτελέσει η κατασκευή του μετρό.

Σύμφωνα με έρευνες που προέρχονται από τον κλάδο του real estate, τα ακίνητα που βρίσκονται πλησίον των μέσων μαζικής μεταφοράς, και κυρίως του μετρό, αποφέρουν αποδόσεις πάνω από 10%.
Σύμφωνα με κτηματομεσίτες η κατηγορία των εν λόγω ακινήτων εμφανίζει υψηλή ζήτηση καθώς γραφεία και καταστήματα που γειτνιάζουν με σταθμούς μετρό νοικιάζονται με μεγαλύτερη ευκολία και συχνά με υψηλότερα μισθώματα.

Κυρίες και κύριοι,

η αύξηση της κινητικότητας με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε όλες τις αστικές περιοχές αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση όχι μόνο για την βελτίωση της ποιότητας ζωής, αλλά και για τη βιώσιμη και ισόρροπη οικονομική ανάπτυξη.

Για το λόγο αυτό ας στηρίξουμε όλοι το εγχείρημα, ζητώντας παράλληλα την γρήγορη αποπεράτωση του έργου αλλά και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η Θεσσαλονίκη χρειάζεται το μετρό, αλλά δεν αντέχει άλλη ταλαιπωρία.

Σας ευχαριστώ